Kuidas olla ühel ajal
kiire, täpne ja loov?

Nende märksõnade omavaheline suhe on tegelikult paras pähkel, sest kiirustamine segab täpsust ja täpsus omakorda loovust. Samas on just kõik need omadused koos kõige efektiivsem viis jõuda hea tulemuseni. Kuidas me siis seda teeme?

Tegevus õigesse järjekorda

Põhiline võti, mis hoiab ära kiiruse, täpsuse ja loovuse omavahelised pinged, on õige tegutsemisjärjekord. Teiseks oluliseks teguriks on tegevuste eraldamine.
Lahtiseletatult mõistame loovuse all võimet lahendada ülesandeid võimalikult ebatraditsiooniliselt. Täpsus on võime säilitada tugev seos idee ja eesmärgi vahel. Kogu protsessi õige järjekorra järgimine annab tulemuseks kiiruse.

Loomingulisus ennekõike

Loomingu perioodis on oluline mitte langeda detailidesse. Piisab pisikesest seosest, mis ühendab ideed ja eesmärki. Tulista erinevaid lahendusi, mis pähe tulevad. Kõik on võimalik. Kui vaja, loe mõtted diktofoni, sest paberile kirjutades oled juba aja kammitsas ning mõtted takerduvad ühte lahendusse liiga kauaks.
Disaini loomisel saab diktofoni asendada paberi ja pliiatsiga. Kritselda kõike mis pähe tuleb, aga liigu pidevalt edasi, kuniks tundub, et loovus on peatunud.

Pea pausi

Eralda etapid pausidega. Lase ajul hetke puhata ja tegele millegi muuga. Ajul on võime käesoleva tegevusega harjuda ja kohe jätkates ei ole kriitikameel enam nii terane, kui värskelt pausilt naastes.

Vali, miksi ja viimistle

Pausilt tagasi tulles lase silmade / kõrvadega tulemist üle. Vali põhiideeks see, mille esmamulje on parim. Võimalik, et häid mõtteid on mitmeid. Väga hea, ehk saab neid omavahel miksida, kui tulemus aitab eesmärgile lähemale. Kui mitte, viimistle esimest valikut ja jäta teisejärgulised mõtted visandi tasemele.

Leia seosed ja võimenda neid

Iga idee on kuidagi eesmärgiga seotud. Mida ootamatum on seos, seda parem. Kui seos töötab vaid sinu puhul ja vajab teiste jaoks lisaseletust, siis leia viis selle võimendamiseks. Seos peab looma kindla sideme eesmärgi ja idee vahel. Idee on vaid (audio)visuaalne illustreering “otsesele lahendusele”. “Otsene lahendus” on “eesmärk”.
Võtame näiteks eesmärgiks tootepakendi disaini. Otsene lahendus on purk, millel on kirjas “supp”. Mida kaugemale suudad minna otsesest lahendusest selliselt, et tarbija selle veel kindlat esimese silmapilguga ära tunneb, seda parem. See on üks täpsuse kaudseid vorme – leida ootamatuid lahendusi, kaldumata teemast kõrvale.

Õige taktika = kiirus

Täpsus, ehk viimistlemine, on lõks. Kui see etapp algab enne loomingulise osa lõppu, on loomingulisus juba kadunud. Loomulikult võib olla inimtüüpe, kes suudavad tulistada kohe viimistletud idee ja need töötavadki täielikult, kuid siin on tegemist siiski erandiga. Tavaliselt kaldume esimest ideed viimistlema ja jõuame lahenduseni, mis on kas keskpärane või koguni igav. Aeg on juba kulunud ja idee tuleb ära saata. Kui see ei tööta, oleme jälle tagasi alguses. Kui aga kasutame õiget taktikat, siis saab palju kindlamalt väita, et kasutasime ära kogu oma loomingulist potentsiaali ja tulemus on ideaalile kõvasti lähemal.

Kehtib igal alal

Põhimõtteliselt kehtib antud skeem igas vähegi loomingulises situatsioonis. Selle järgimine pole siiski alati meeles ja kiusatus minna esimest ideed viimistlema on tihti väga tugev. Nii et hea mõte oleks seda endale aeg-ajalt meelde tuletada 🙂 Igaljuhul aitab see väike valem püsida meil loomingulised ja kiired ühel ajal.